fbpx

Genel Af – 100. Yıl Affı

suçun tekerrür etmesi, suçun tekrar etmesi

 

İçindekiler

Genel Af  – 100. Yıl Affı (29 Ekim 2023)

 

Son Güncelleme: 19.12.2023

Af Kurumu

Af kurumu, toplum içindeki anlaşmazlıkların çözülmesi, adli hataların düzeltilmesi, ceza ile suç arasındaki dengesizliğin giderilmesi ve cezaevlerindeki (hapishanelerdeki) aşırı doluluk gibi nedenlerle felsefi, dini, siyasi ve hukuki açılardan uzun süredir tartışılan bir konudur.

Türkiye’nin Cumhuriyet’inin 100. yılına yaklaşırken, benzer nedenlerle af konusu tekrar gündeme gelmiştir.

 

genel af 100. yıl - türkiye - 29 ekim 2023 2024 2025
genel af 100. yıl – türkiye – 29 ekim 2023

 

Genel Affın Hukuki Temelleri

Türk Ceza Kanunu’nun 65/1. maddesi, genel affın yasal dayanağını oluşturur. Bu maddeye göre, genel af durumunda kamu davası düşer ve verilen cezalar tamamen ortadan kalkar. Genel af, devletin ceza verme hakkından feragat ettiği bir süreci ifade eder.

Geçmişteki Genel Af Tarihleri

Tarih Afın İsmi veya Tanımı Açıklama
14.07.1950 Kısmi Genel Af Genel af kapsamında olan suçlardan bazılarının affı
11.03.1954 Orman Suçlarının Affı Orman suçlarına ilişkin ceza affı
11.02.1957 Ateşli Silahlara İlişkin Af Ateşli silah taşıma suçlarına ilişkin aff
23.06.1958 Orman Suçlarının Affı Orman suçlarına ilişkin ikinci ceza affı
28.06.1960 27 Mayısçıların Affı 27 Mayıs darbesine karışanların affı
Ruhsatsız Silah Taşıyanlara İlişkin Af Ruhsatsız silah taşıma suçlarına ilişkin aff
10.09.1960 Millî Korunma Suçları Affı Millî korunma suçlarına ilişkin aff
26.10.1960 Genel Af (1960) 1960 darbesi sonrası genel aff
18.11.1960 Genel Affa Ek Kanun Genel af kanununa ek düzenlemeler
10.05.1962 22-23 Şubatçıların Affı 22-23 Şubat 1962 darbe girişimine karışanların affı
16.10.1962 Demokrat Partililerin Affı Demokrat Parti üyelerine ilişkin aff
23.02.1963 Genel Af (1963) Beş yılı geçmeyen hapis cezalarına ilişkin aff
ve diğer ceza indirimleri
3.08.1966 Genel Af (1966) 1966 genel affı
19.07.1967 Genel Af Kanununa Ek Genel af kanununa ek düzenlemeler
26.12.1967 20-21 Mayısçıların Affı 20-21 Mayıs 1963 darbe girişimine karışanların affı
15.05.1969 Kısmi Genel Af Genel affın bir kısmını kapsayan affı
26.06.1973 Orman Suçlarının Affı Orman suçlarına ilişkin ceza affı
15.05.1974 Genel Af (1974)

(Cumhuriyetin 50. Yılına özel)

1974 genel affı
24.02.1976 Şoför Affı Sürücülere yönelik özel aftır.
2.08.1977 Haşhaş Ekicilerinin Affı Haşhaş ekicilerine yönelik özel aftır.
26.01.1978 Genel Af Kanununa Ek Genel af kanununa ek düzenlemeler
25.09.1980 Ateşli Silahlar Konusundaki Af Kanunu Ateşli silahlarla ilgili ceza affı
25.12.1985 Memurların Disiplin Cezalarının Affı Memurlara verilen disiplin cezalarının affı
25.03.1988 Ceza İndirimi Kanunu Ceza indirimlerini öngören bir kanundur.
12.04.1991 Terörle Mücadele Kanunu Kapsamında Salıverme Terörle mücadele kanununun geçici 4. maddesine göre şartlı salıvermeyi düzenler.
18.06.1992 Memurların Disiplin Suçlarının Affı Memurlara verilen disiplin cezalarının affı
6.05.1993 Öğrenci Affı Öğrencilere yönelik özel aftır.
1.06.1994 Türk Parası’nın Kıymetini Koruma Hakkında Kanun Kapsamındaki Suçların Affı Türk Parası’nı koruma hakkındaki kanun kapsamındaki suçları affeder.
7.06.1995 Öğrenci Affı (Yeniden) Öğrencilere yönelik özel aftır.
28.08.1999 Basın Yoluyla İşlenen Bazı Suçların Ertelenmesi Basın yoluyla işlenen suçlara ilişkin ceza erteleme
Memurların Disiplin Cezalarının Affı (Tekrar) Memurlara verilen disiplin cezalarının affı (Tekrar)
28.08.1999 Cezaların İnfazı Hakkındaki Kanuna Ek Genel af kanununa ek düzenlemeler
22.12.2000 Rahşan Affı Özel bir affır ve anayasa mahkemesince kısmen iptal edilmiştir.
29.10.2023 (Tahmini) Türkiye 100. Yıl Genel Affı Cumhuriyetin 50. yılında gerçekleştirilen ve 100. yılda gerçekleşmesi olası bir genel aftır.

Genel Afın Kapsamı ve Anayasal Sınırları

Bir affın genel af olup olmadığını belirlerken, affın kaç kişiyi etkilediği değil, affın sonuçlarını incelemek önemlidir. Eğer bir kanun, bir cezayı tamamen kaldırıyorsa, sadece bazı suçları ve kişileri kapsasa da bu hala genel af olarak kabul edilir. Genel af, bu sonuçları doğurduğu sürece, bir kişinin bile yararlandığı bir af olabilir.

Af Türleri

Öğretide genel af, “tam genel af – tam olmayan genel af”, “mutlak genel af – umumi genel af – kısmi genel af” ve “şartlı genel af” gibi farklı kategorilere ayrılır.

Türk hukukunda bu ayrımlar mevcut olmasa da, bazı ülkelerde bu tür farklılaştırmalar yapılır. Örneğin, tam genel af, muhakemeden veya kesin hükümden önce çıkarılırken, tam olmayan genel af kesin hükümden sonra uygulanır. Mutlak genel af, herhangi bir ayrım yapmaksızın tüm suçları ve suçluları kapsar, umumi genel af ise sadece belirli suçları affeder. Kısmi genel af ise belirli bir grup suçlu için af çıkarılmasını ifade eder. Genel aftan yararlanan kişilerden, kamu yararı veya kamu güvenliği gibi nedenlerle belli şartları yerine getirmeleri istendiğinde, şartlı genel af meydana gelir.

Genel Af Kapsamının Belirlenmesi

Genel af kapsamına dahil edilecek suçlar, hukuki özelliklerine göre veya ceza sınırlarına göre belirlenebilir. Bu belirleme süreci genellikle yasama organının yetkisine bağlıdır ve Anayasa’nın 87. maddesi bu konuda yol gösterir.

Genel Af Şartları

Genel af, belirli şartlara bağlanabilir. Bu şartlar genellikle iki türe ayrılır: geciktirici şartlar ve infisahi (bozucu) şartlar.

Geciktirici şartlar, aftan yararlanacak kişiden belirli bir süre içinde teslim olma veya müsadereye tabi eşyayı teslim etme gibi yükümlülüklerin yerine getirilmesini gerektirir. Kişi, ancak bu şartları yerine getirdiğinde af kanunundan faydalanabilir. Örnek olarak, Cumhuriyet’in 10. yıl dönümü nedeniyle çıkarılan 2330 sayılı Af Kanunu, firar halinde olanların, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde hükümete başvurarak teslim olmamaları durumunda af hükümlerinden yararlanamayacaklarını belirtir.

İnfisahi (bozucu) şartlara bağlı afta ise, fail kanunun yürürlüğe girmesiyle birlikte derhal af hükümlerinden yararlanır. Ancak kanunda öngörülen bozucu şart gerçekleşirse, af geri alınmış olur ve fail artık aftan yararlanamaz. Uygulamada en yaygın olarak görülen infisahi şarta bağlı genel af, afı kullanan kişinin belirli bir süre içinde yeniden suç işlememesini gerektirir. Örneğin, bir af kanunu, aftan yararlanan kişilerin, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı yıl içinde hiçbir suç işlememelerini şart koşabilir.

Genel Affın Uygulanması

Genel afın uygulanma alanı oldukça geniştir. Bu, hüküm giymiş ve cezasını çekmekte olan kişilere, cezasını daha önce çekmiş kişilere, haklarında soruşturma veya kovuşturma açılmış ancak hüküm giymemiş kişilere, suç işlemiş ancak herhangi bir soruşturma başlatılmamış kişilere veya daha önce özel aftan yararlanmış kişilere genel afın uygulanabileceği anlamına gelir. Ancak genel afın suçluları suç işlemeye teşvik etmemesi, azmettirmemesi veya suç işlemeye karar vermelerini güçlendirmemesi için genel af, af kanunu gündeme geldiği tarihten önceki suçlar için uygulanır. Suçun işlendiği tarihin kesin olarak tespit edilememesi durumunda, afı kullanan kişi lehine bir değerlendirme yapılır ve suçun genel af kanununun yürürlüğe girdiği tarihten önce işlendiği kabul edilir.

Genel afın uygulanmasında, suçun işlendiği tarihin kesin olarak belirlenmesi gereklidir. Ayrıca, genel af kanunu, suç işlemeye teşvik etmemek veya azmettirmemek için, af kanununun ciddi bir şekilde gündemde olduğu tarihi esas almalıdır. Bu genellikle af tasarısının ilk kez siyasi iktidar veya yasama organı çevrelerinde konuşulmaya başlandığı tarih olarak belirlenir.

Anayasa ile Korunan Bir Hak: Bireye Affı Reddetme Hakkı

Af, hukuki bir kavram olarak suçlu veya mahkum bir bireye verilen cezaların hafifletilmesi veya tamamen kaldırılması sürecini ifade eder. Türkiye’de af yetkisi, Anayasa’nın 87. maddesine göre Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne (TBMM) verilmiştir. TBMM, genel ve özel af ilanına karar vermek için üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunu gerektirir. Ancak, af kararları alınırken sadece suçlu ve mahkumlar değil, aynı zamanda toplumun genel refahı ve adalet anlayışı da göz önünde bulundurulmalıdır.

Genel Af Konusunda Anayasal Denge

Af, toplumsal bir denge meselesi olarak ele alınmalıdır. Yasama organı, af yetkisini kullanırken sadece suçlu bireylerin haklarına değil, aynı zamanda mağdur bireylerin ve toplumun genel refahına saygı göstermelidir. Anayasa’nın 11. maddesi, Anayasa’nın yasama, yürütme ve yargı organlarına temel hukuk kurallarını bağlayan bir belge olduğunu vurgular. Bu bağlamda, yasama organının affı çıkarırken toplumun huzurunu, milli dayanışmayı ve adalet anlayışını koruması gerekmektedir.

Af kanunlarının oluşturulması sırasında, suçlu ve mağdur arasında adil bir denge sağlanmalıdır. Aksi takdirde, suçluların özgürlüğe kavuşmasıyla birlikte toplumda huzursuzluk ve adalet sorunları ortaya çıkabilir. Özellikle cinsel istismar gibi ağır suçlar veya insan hakları ihlallerini içeren suçlar affa dahil edilirse, bu durum hem hukuki hem de ahlaki olarak kabul edilemez. Uluslararası sözleşmelerin gerektirdiği gibi, bu tür suçlar af kapsamına alınmamalıdır.

Bireye Genel Aftan Yararlanmayı Reddetme Hakkı Tanınması

Türk hukukunda mevcut düzenlemelere bakıldığında, afın genel kural olarak reddedilemeyeceği görülmektedir. Ancak, af kanunlarında bireyin aftan yararlanmayı reddetme hakkının açıkça belirtilmesi istisnadır. Özellikle soruşturma veya kovuşturma sonucunda suçsuzluğu ortaya çıkan bireyler için bu hakkın tanınması önemlidir.

Suçsuzluğu hükmen sabit olana kadar, kimse suçlu sayılmamalıdır. Af kanunları, suçsuz bireylerin haksız yere cezalandırılmasını önlemelidir. Eğer bir kişi hakkında soruşturma başlatılmış veya kovuşturma yapılmasına karar verilmişse, bu kişiye aftan yararlanmayı reddetme hakkı tanınmalıdır. Böylece suçsuz olanlar adaletin tecellisine olan inançlarını koruyabilirler.

Genel Af Kanununun Anayasaya Aykırılık Sorunu

Genel af kanunları, toplumun sosyal ve hukuki dengeye uygun bir şekilde yönetilmesi için önemli bir araç olabilir. Ancak, bu tür kanunlar Anayasa ile uyumlu olmalıdır. Türkiye’de genel af kanunları, Anayasa’nın 87. maddesi gereğince Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından çıkarılır. Ancak, bu kanunların Anayasa’ya aykırılık iddiasıyla mahkemeye başvurulması mümkündür.

Anayasa Mahkemesi ve Af Kanunlarının Denetimi

Anayasa’nın 148. maddesi gereği Anayasa Mahkemesi, kanunların Anayasa’ya uygunluğunu denetler ve bireysel başvuruları karara bağlar. Af kanunları da bu denetim sürecine tabidir ve bu kanunlara Anayasa’ya aykırılık iddiasıyla başvurulabilir.

Ayrıca, Anayasa’nın 152. maddesi uyarınca, bir davaya bakan mahkeme, uygulanacak bir kanun veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesinin Anayasa’ya aykırı olduğunu düşünürse veya bir taraf bu aykırılık iddiasını ileri sürerse, Anayasa Mahkemesi’ne başvurabilir. Bu da af kanunlarının Anayasa’ya aykırılığına dair bir başka yol sunar.

Af Kanunlarının Anayasal Aykırılığı İddiaları

Af kanunlarına karşı Anayasa’ya aykırılık iddiaları genellikle Anayasa’nın 2. maddesinde vurgulanan hukuk devleti ilkesi ve Anayasa’nın 10. maddesindeki eşitlik ilkesi temelinde ortaya çıkar. Örneğin, suç türlerine dayalı ayrımcılık yapılması veya adaletin yerine getirilmemesi gibi durumlar, af kanunlarının Anayasa’ya aykırılık iddialarını destekleyebilir.

Ancak, Anayasa Mahkemesi bazen yasama organının takdir yetkisine vurgu yaparak, af kanunlarının Anayasa’ya aykırı olmadığına karar verebilir. Bu, mahkemenin özel durumlarda nasıl bir yaklaşım benimseyeceğine dair bir örnek sunar.

Genel Afın Hukuki Sonuçları

Genel af, ceza hukuku açısından çeşitli sonuçları beraberinde getirir ve Temel Ceza Kanunu’nun 65. maddesine göre, kamu davasının düşmesine ve hükmolunan cezaların ortadan kalkmasına neden olur. Bu bölümde, genel affın kesin hükümden önceki ve kesin hükümden sonraki etkilerini ele alacağız.

Genel Affın Kesin Hükümden Önceki Etkisi

1. Kovuşturmanın Düşmesi: Genel af, henüz kesin hüküm verilmemiş bir dava aşamasında ise, savcı tarafından “kovuşturmaya yer olmadığına” karar verilmesi veya dava açılmışsa mahkeme tarafından “düşme kararı” verilmesi sonucunu doğurur. Bu, affedilen suçun hukuki nitelendirilmesinin değiştirilmesine rağmen, affedilen fiil üzerinden yeni bir dava açılamayacağı anlamına gelir.

2. Güvenlik Tedbirlerinin Etkisi: Genel af ile birlikte suçlu cezalandırılmadığı için ceza mahkûmiyetinin yol açtığı güvenlik tedbirlerinin uygulanması gereksiz hale gelir. Ancak, affedilen suçlarla ilgili olarak ayrı bir güvenlik tedbiri uygulanabilir.

3. Tazminat Hakları: Genel af, müsadere edilen şeylerin veya ödenen adli para cezalarının geri alınmasını gerektirmez. Ayrıca, kamu davasının düşmesi, malların geri alınması ve uğranılan zararın tazmini için açılan şahsi hak davalarını etkilemez. Bu nedenle, mağdurlar, affedilen suçlara ilişkin tazminat taleplerinde bulunabilirler.

Genel Affın Kesin Hükümden Sonraki Etkisi

1. İnfazın Durdurulması: Genel af kesin hükümden sonra çıkarsa, kesin hükümle ilgili infaz işlemleri durdurulur. Yani, hükümlüler cezaevinden serbest bırakılır.

2. Tekerrürün Etkisi: Eğer genel af sonrasında bir kişi yeni bir suç işlerse, genel affa tabi tutulan cezanın bu yeni suça uygulanması gerekmeyecektir. Çünkü genel af, daha önce işlenen suçları ortadan kaldırır ve tekrar ceza alınmasını önler.

3. Uluslararası Mahkemeler: Af, genellikle ulusal mahkemeleri bağlar. Bu nedenle, uluslararası mahkemelerde devam eden yargılamaları otomatik olarak etkilemez. Uluslararası mahkemeler, ulusal af kanunlarını tanımak veya tanımamak konusunda kendi kararlarını verirler.

Cumhuriyet’in 100. Yılı için Genel Af (100. Yıl Affı)

Aflar, tarihsel olarak devletler tarafından çeşitli amaçlarla kullanılmış bir hukuki araçtır. İç savaşları sona erdirmek, silahlı çatışmaları çözmek, toplumsal huzursuzluğu azaltmak veya sürgün edilen mültecilerin ülkelerine geri dönüşlerini sağlamak gibi bir dizi nedenle genel af kanunları çıkarılmıştır. Ancak, Cumhuriyet’in 100. yılını kutlarken, genel afın gerekliliğini ele almak önemlidir.

Genel Affın Temel Amacı: Toplumsal Fayda

Genel af kanunlarının temel amacı, toplumsal faydayı sağlamaktır. Toplumsal fayda, belirli dönemlerde toplumun siyasi ve sosyal durumuna bağlı olarak değişebilir. Bazı durumlarda, belirli suçların cezalandırılması veya hükümlülerin cezalarının infazı, toplumsal huzursuzluğa veya adaletsizliğe neden olabilir. İşte bu gibi durumlarda genel af kanunları devreye girer.

Genel Affın Gerekliliği

1. Toplumsal Uzlaşma ve Barış: Genel af, uzun süren iç savaşlar veya çatışmalar sonucu toplumda birlik ve barışın sağlanmasına yardımcı olabilir. Silahlı gruplar veya ayrılıkçı hareketlerle mücadelede affedici bir yaklaşım, taraflar arasında uzlaşma sağlama yolunda önemli bir adım olabilir.

2. Adaletin İyileştirilmesi: Genel af, toplumun adalet duygusunu tatmin etmek ve adalet sistemine olan güveni yeniden inşa etmek için kullanılabilir. Özellikle siyasi nedenlerle hapsedilen veya haksız yere cezalandırılan kişiler için adaletin yeniden tesis edilmesi önemlidir.

3. İnsan Hakları ve Hukukun Üstünlüğü: Genel af, insan haklarının korunması ve hukukun üstünlüğünün sağlanması açısından da önemlidir. Haksız yargılamalara veya insan hakları ihlallerine maruz kalmış kişiler için adaletin yerine getirilmesi, toplumun hukuk normlarına olan saygısını artırabilir.

4. Sosyal Rehabilitasyon: Hükümlülerin yeniden topluma kazandırılması ve rehabilite edilmeleri, genel affın bir sonucu olarak ele alınabilir. Bu, suç işleme eğilimini azaltmaya ve toplumun daha güvenli hale gelmesine yardımcı olabilir.

8. Yargı Paketi Taslağı

Önemli bir husus olarak belirtmek isteriz ki, 8. Yargı Paketi içerisinde mahkumlara genel af veya infaz düzenlemesiyle ilgili herhangi bir madde yer almamaktadır. Bu durum, mevcut yasal çerçeveyi genişletmeyi veya mahkumlara genel bir affı öngörmemektedir.

Sonuç

Cumhuriyet’in 100. yılında genel af, toplumun ihtiyaçlarına ve adaletin yeniden tesis edilmesine yönelik bir araç olarak değerlendirilmelidir. Ancak genel affın kapsamı, süresi ve koşulları titizlikle belirlenmelidir. Adalet, insan hakları ve toplumsal fayda gözetilerek hazırlanan genel af kanunları, Cumhuriyet’in temel ilkeleri doğrultusunda toplumun refahını ve huzurunu artırabilir.

Önemli Linkler

Sıkça Sorulan Sorular

Genel af nedir ve ne zaman uygulanır?

Genel af, toplumsal nedenlerle veya hukuki düzenlemelerle belirli veya tüm suçları ve verilmiş cezaları ortadan kaldırmak amacıyla yasama organı tarafından alınan bir karardır. Genellikle toplumsal uzlaşma, ceza sistemindeki dengesizlikleri giderme veya hapishanelerin aşırı doluluğunu azaltma gibi nedenlerle uygulanır.

Genel af kapsamına giren suçlar nasıl belirlenir?

Genel af kapsamına giren suçlar, hukuki özelliklerine veya ceza sınırlarına göre belirlenebilir. Bu belirleme genellikle yasama organının yetkisine bağlıdır ve Anayasa tarafından belirli sınırlamalara tabi tutulabilir.

FETÖ’cüler genel af kapsamına alınacak mı?

Fetö ile ilişkili veya bağlantılı olan suçlular hakkında af sürecine ekleneceğine dair genel bir görüş mevcuttur.

Kaçak FETÖ’cüler genel af kapsamına alınacak mı?

Kesin Hüküm verilmiş, iltica etmiş, kaçak konumda olan veya araması olan kişiler hakkında genel af düzenlemesi hakkında herhangi bir açıklama yoktur.

7. Yargı Paketi içinde Genel Af var mı?

Bu yargı paketi içinde herhangi bir genel af düzenlemesi bulunmamaktadır.

Cumhurbaşkanı Af açıklamasında bulundu mu?

Son dakika olarak haber kanallarına düşen bu gelişme için; henüz bir açıklama yapılmamıştır. Meclis gündeminde bu konular görüşülebilir.

Genel afın farklı türleri nelerdir?

Genel af farklı türde olabilir. Bu türler, “tam genel af – tam olmayan genel af”, “mutlak genel af – umumi genel af – kısmi genel af” ve “şartlı genel af” gibi kategorilere ayrılabilir. Bu türler, suçların ve suçluların niteliklerine göre farklılaşır.

Geciktirici ve infisahi şartlar genel afla nasıl ilişkilendirilir?

Genel afın uygulanmasında, geciktirici ve infisahi (bozucu) şartlar belirlenebilir. Geciktirici şartlar, aftan yararlanacak kişiden belirli bir süre içinde belirli şeyleri yerine getirmesini isteyebilir. İnfisahi şartlar ise afın derhal uygulanmasını sağlar, ancak belirli bir şartın gerçekleşmesi durumunda af geri alınabilir.

Genel afın uygulanmasında suç tarihinin belirlenmesi neden önemlidir?

Genel afın uygulanmasında suç tarihinin belirlenmesi, suçlu kişinin hangi tarihlerde suç işlediğini gösterir. Bu, genel afın hangi suçları ve suçluları kapsayacağını belirlemek için kritik bir öneme sahiptir.

Anayasa’nın genel af konusundaki sınırlamaları nelerdir?

Anayasa, genel afın belirli suçlar için uygulanmasını engelleyebilir. Örneğin, Türkiye’deki Anayasa, orman suçları için genel ve özel afın çıkarılamayacağını belirtir. Bu, ormanları yakma veya yok etme amacıyla işlenen suçların genel af kapsamı dışında tutulmasını sağlar.

Genel afın ceza hükümlerini nasıl etkiler?

Genel af, hüküm giymiş ve cezasını çekmekte olan kişilerin ceza hükümlerini ortadan kaldırır. Bu kişiler serbest bırakılır ve cezaevinden tahliye edilirler. Ancak genel afın ceza hükümleri üzerinde etkisi suçların niteliğine ve af kanununun şartlarına bağlıdır.

Genel afın toplum ve hukuk sistemi üzerindeki etkileri nelerdir?

Genel afın toplum ve hukuk sistemi üzerindeki etkileri büyük olabilir. Toplumda suçlara yönelik algıyı değiştirebilir, hapishanelerdeki doluluk oranını azaltabilir ve hukuk sisteminde dengeyi yeniden sağlayabilir. Ancak aynı zamanda tartışmalara neden olabilir ve adalet duygusunu etkileyebilir.

Hangi koşullarda genel af geri alınabilir?

Genel afın geri alınması, af kanununda belirtilen şartlara bağlıdır. Örneğin, infisahi şartlara bağlı bir genel afın geri alınması, kanunda öngörülen şartların gerçekleşmesi durumunda mümkün olabilir.

Türkiye’de son yıllarda gündeme gelen genel af tartışmaları nelerdir?

Türkiye’de son yıllarda genel af konusu sıkça gündeme gelmiştir. Bu tartışmalar, ceza sistemindeki sorunlar, hapishanelerin doluluk oranı, toplumsal uzlaşma çabaları ve siyasi gelişmeler gibi birçok faktörden etkilenir. Her tartışma dönemi, genel afın hangi suçları ve suçluları kapsayacağına dair farklı önerilerle doludur.

Call Now Button+90 506 718 39 25